Het Nieuwe Werken

Staand vergaderen is beter en gezonder

Zitten is slecht voor je gezondheid

De invloed van zittend werk op je gezondheid is inmiddels voldoende aangetoond in meer dan één wetenschappellijk onderzoek. Als arbeidsdeskundige weet ik als geen ander wat een slechte werkhouding kan verzoorzaken.

Vanwege de gezondheidsrisico’s van zitten werken is staand werken steeds populairder aan het worden. Bijna alle grote merken voor kantoormeubilair hebben inmiddels bureaus die redelijk simpel van een zitpositie naar een stapositie aangepast kunnen worden. Hierdoor kun je gedurende de dag snel van werkpositie veranderen […]

De maandagochtend is het geheim van een productieve week

De link hierboven verwijst naar een artikel op de site van Management Team. Zij schrijven:

Het geheim van een succesvolle week zit niet in die laatste 36 (40, 50 60?) uur. Het verschil maak je op maandagochtend. Een week heeft zeven dagen. Voor de meesten van ons zijn er zo’n vijf die in het teken staan van carrière, taken, doelen, voornemens, vergaderingen en besprekingen, plannenmakerij en de uitvoering ervan. Kortom dagen die worden gedomineerd door werk.

Toch is het verbazend hoe weinig […]

Maak je aantekeningen in stijl

conceptumJe aantekening in een chique notitieboekje

Als je de methode Getting Things Done gebruikt in je dagelijkse werk, dan ontkom je er bijna niet aan om een plek te hebben waar je alles opschrijft. De post-its, losse briefjes en dergelijke heb je als het goed is uitgeband. Dus sleep je jouw notitieblok overal mee naar toe. Kan dat niet handiger?

Ik vind notitieblokken ondingen. Door de grote maat ben je eigenlijk verplicht om altijd een tas of koffertje bij je te hebben. Bij de toegenomen mobiliteit van mensen en concepten als Het Nieuwe Werken, vind ik dat een klein formaat notitieboekje veel praktischer is.

Voor het noteren van acties en voor losse aantekeningen is een chique boekje natuurlijk hartstikke mooi. Ik geef al onze cliënten altijd zo’n boekje cadeau als zij een training bij ons volgen. Helemaal onderaan dit artikel onthul ik wat ik nu gebruik. Zonder meer chique maar vooral heel handig.

[…]

Gratis kennismaken met E-coaching

Wil jij kennismaken met e-coaching? Dit is jouw kans!

Aan mijn coachingstraject gaat bij altijd een kennismakingsgesprek vooraf, dat in principe altijd gratis is. In dit gesprek maak ik kennis met mijn cliënt en andersom. In dit gesprek wordt samen gekeken of coaching een optie is en of ik en mijn cliënt genoeg bij elkaar passen en dus heil zien in het verder gaan met elkaar. Ook wordt de coachvraag samen besproken en gekeken of die vraag past bij wat ik te bieden […]

Coaching Young Potentials: Hoe gaat jouw baas met je talenten om?

Coaching Young Potentials

Elke organisatie kent wel talentmanagement vraagstukken. Welke medewerkers hebben de meeste potentie? Wie zijn het meest talentvol? Wat kun je doen om het beste uit deze mensen te halen? Hoe hou je ze gemotiveerd om bij jou te blijven werken?

Wie gaat dat doen?

Veel organisaties hebben zelf niet de mankracht en de expertise om de talenten binnen de eigen organisatie goed te managen. De mensen hiervoor zijn simpelweg niet binnen het bedrijf aanwezig of het heeft weinig zin om […]

4 principes voor een betere energiebalans!

Hoe zit het met jouw Energiebalans??

Kom je ook om in het werk en zitten er nooit genoeg uren in jouw dag? Raak je de grip op je werk kwijt? Is de balans tussen werk en privé volledig zoek?

Managing Energy, not Time, is the most important key to success! (Uit het boek “The Power of Full Engagement” door Jim Loehr en Tony Schwartz).

We leven tegenwoordig in een wereld waarin we altijd “aan” staan. Onze smartphones, laptops, tablets, telefoons en andere communicatiemiddelen en – methodes zorgen ervoor dat we altijd en overal bereikbaar zijn. Via gesproken woord, beeld, geschrift, etc. Hierdoor wordt ons levensritme wordt geregeerd door bits en bytes. Als gevolg worden we steeds meer geprikkeld om snel te reageren en dat gaat dan weer ten koste van de inhoudelijke diepgang van – en de reflectie op – onze response.

We blijven te vaak oppervlakkig en rennen door het leven zonder ons af te vragen wie we willen zijn en/of waar we naar toe willen. We overleven met te weinig slaap, eten een snelle hap tussendoor, peppen onszelf op met koffie en relaxen met een borrel om lekker te kunnen slapen. Wanneer we thuiskomen zien we ons gezin niet als een bron van geluk en welzijn, maar als nog weer een verplichting in een al (veel te) volle agenda. […]

Loopt je inbox over? Heb je geen controle meer over je mail?

Hoe ziet jouw inbox er uit?

Als de inboxen van onze cliënten enigszins representatief zijn dan heb ik ze gezien met een paar honderd mails maar recentelijk ook iemand met meer dan 4000 mails op zijn werk en zo’n 6000 in zijn privé email account. Het hoeft geen betoog dat je met zoveel onopgeruimde mail door de bomen het bos niet meer ziet. En daar waar het overzicht en de regie ontbreekt, daar heerst de chaos. En dat leidt weer tot uitstelgedrag, besluiteloosheid en gebrek aan daadkracht en actie.

Wat we vaak dan ook zien is dat diezelfde mensen (in een vertwijfelde poging om orde te scheppen) eindeloze rijen mapjes hebben waar elke mail eigenlijk in opgeborgen zou moeten worden. Ik heb hier al eerder over geschreven (Waarom al die email mappen in bijv. Outlook je tijd verspillen) en dat is grof gezegd pure tijdsverspilling. De zoekfuncties van de moderne email clients (denk aan Outlook, Gmail, Thunderbird, Postbox, etc.) zijn vele malen sneller in het vinden van een email dan jij zelf kunt door in die mapjes te spitten.

Inbox zero

Inbox zero is een term die geintroduceerd is door Merlin Mann de bedenker van 43 folders. Inbox zero gaat over het “herveroveren” van de regie over je email, en daarmee de regie over je aandacht en dus de regie over je werk.

[…]

Per werknemer 150 tot 300 uur tijdwinst: dat wilt u toch ook?

Hoe kan je iedere medewerker tussen de 150 en 300 uur extra per jaar geven zonder ze extra loon te hoeven betalen? Dat wil elke werkgever wel toch?

De nuchtere MKB directeur of de DGA zal waarschijnlijk denken dat ik te veel aan de “pretsigaret” gezeten heb voordat ik dit artikel schreef. Niets is minder waar: ik rook al jaren niet meer en de laatste pretsigaret was een mislukt persoonlijk experiment van bijna 45 jaar geleden.

Hoe kom ik dan aan die boude […]

Getting Things Done, Evernote en je contacthistorie

Deze Slimmer Werken tip kan je veel tijd besparen. Als je al een Getting Things Done gebruiker bent en ook een fan bent van Evernote dan is het zeker de moeite waard om dit artikel te lezen.

Van de vele Slimmer Werken tools is Evernote 1 van de meest bekende. Evernote is een app die zowat evenveel incarnaties kent als gebruiksplatformen. Denk aan WIndows, Mac, iPad, iPhone, Android, etc. Van de inmiddels meer dan 20 miljoen gebruikers zijn er ook vele Nederlanders. De app is in zowat alle versies dan ook in het Nederlands te verkrijgen.

Sinds ik ongeveer een jaar geleden volledig “paperless” ben gegaan is Evernote mijn archiefkast en dus mijn digitale geweten. Ik sla werkelijk alles op in Evernote, denk aan documenten, paswoorden, ideeën voor blogposts, etc. Werkelijk alles wat ik wil bewaren, zowel privé als zakelijk gaat in mijn Evernote archief.

Contacthistorie

Sinds een paar maanden gebruik ik Evernote ook om mijn contacthistorie in op te slaan. Ik gebruik SalesForce in zijn meest eenvoudige versie als CRM systeem. Voor mij heeft dat het voordeel dat alle E-mail correspondentie automatisch bij het betreffende contact wordt opgeslagen. Ook belangrijke documenten zoals offertes en contracten worden bij het contact opgeslagen. Zo wordt alle relevante informatie bij elkaar gehouden.

[…]

Waarom Asana de oplossing is voor Het Nieuwe Werken

Getting Things Done voor teams

De grote vraag is natuurlijk waarom teams een methode als Getting Things Done zouden moeten adopteren. Mensen die met elkaar moeten samenwerken worden tegenwoordig bijzonder uitgedaagd. Denk aan Het Nieuwe Werken, waarbij mensen steeds minder aan een fysieke werklocatie gebonden zijn: flexplekken op het werk, vergaderen en werken bij Seats2Meet, even lunchen en werken bij een van de Valk of gewoon thuiswerken.

Door de nieuwe vormen van werken, het werken op verschillende locaties, wordt de sociale cohesie in werkgroepen of teams bedreigd. Collega’s zien elkaar minder, de contactmomenten zijn vluchtiger en minder intensief. Hoe kun je dan er voor zorgen dat iedereen van elkaar weet waar ze mee bezig zijn? Informatie en communicatie daarover is dus van het grootste belang om persoonlijk, maar ook als team, productief te blijven.

[…]

De winkel van Dagaz Coaching & Training is met onmiddellijke ingang gesloten. De site gaat op 30-6 uit de lucht. Volg je nog een cursus dan kun je tot die datum nog toegang krijgen tot je cursus. Voor meer info mail je naar info@dagaz-coaching.nl. Sluiten